מאמרים וכתבות שלנו

סוד העיבור

סוד העיבור

מאת: חגית ברטוב   |   07/02/2019

שבע פעמים בתשע עשרה שנים, מתווסף לנו ללוח השנה אדר א', שמטרתו להתאים את לוח השנה העברי המבוסס על מחזור הירח למחזוריות של עונות השנה, כדי שנוכל לחגוג את חודש האביב, באביב. שבע פעמים בכל 19 שנה יש לנו שנה מעוברת.

לכאורה מדובר במנגנון טכני שמטרתו לעשות סדר, אבל כדרכם של מנגנוני טכניים הם יוצרים מציאות שמעוררת מחשבות ואולי יכולים להעניק לנו תובנות חדשות.

בואו נבחן את המרכיבים של 'עיבור השנה'.

ראשית יש לשים לב לשם – 'שנה מעוברת', ייתכן שמקור השם קשור לשורש עב"ר, מלשון תזוזה, ואולי הכוונה היא שזו שנה שמזיזה את הזמן, אבל אנחנו כמובן תוהים על המשמעות המקובלת של המילה כהריון (שייתכן שגם התעברות קשורה למעבר, אך לא כאן המקום להאריך בכך), ועל הקשר שלה לשנה בה נוסף חודש אחד. ניתן כמובן לדבר על ההתמלאות המתרחשת בהריון שדומה לשנה המלאה, אבל אי אפשר שלא לתהות, מהו שטמון באותה שנה מעוברת, כשם שדבר מה טמון באשה מעוברת, ומתי הוא ייצא לאוויר העולם, אותו עובר של השנה המעוברת?

שנית, מעניין לחשוב דווקא בהקשר של מלאות, העולה בדעתנו כאשר אנחנו חושבים על 'מעוברת', בריקנות של חודש אדר א'. כי הרי זהו חודש ללא מועדים מיוחדים, וגם ילידי החודש שבמקרה נולדו בשנה מעוברת בחודש זה, זוכים בתאריך לא ברור לחגוג בו את יום הולדתם, כאילו נולדו בזמן שאינו זמן, בריק שחוזר מפעם לפעם אך לא בפעימות קבועות במיוחד.

וכאן אולי גם מעניין להתבונן בביטוי 'סוד העיבור', כי הרי יש מחזוריות קבועה של השנים המעוברות, כפי שכבר אמרנו, שבע פעמים בכל 19 שנים, אך ההפרשים בין השנים אינם אחידים, ואותו מחזור נחשב ל'סוד' למרות שהוא גלוי וידוע כבר דורות רבים (יש ויכוח מתי נקבע הלוח הקבוע או 'סוד העיבור').

אז יש לנו היריון שאולי אינו היריון וזמן שאינו זמן, והחודש הריק מסמל את המלאות השנתית, ומחזור קבוע שהוא סוד, גלוי.

מחזור השנה, חילופי העונות, המועדים, החוזרים שנה אחרי שנה, יוצרים לנו קצב קבוע של שינוי, כולנו יודעים שאחרי הקיץ החם יגיעו הימים הקרים, ומיד אחרי חנוכה כבר נמצא פירות יבשים בסופר ובכל שנה חוזרים השירים והתפילות ומזג האויר בקביעות.

ואולי חודש אדר א', החודש הריק מאפשר לנו לעצור רגע, לצאת רגע אל מחוץ לזמן, אל מחוץ לגלגל השנה, לנשום רגע בנחת מבלי שמועד ממועדי השנה יתרגש ויחייב אותנו לאכילה ושתיה וקניה ושמחה, לקחת פסק זמן רק כדי להצליח ולחזור להתחלה של השנה החדשה (על פי לוח השנה המקראי), לחזור חדשים, וללדת ביחד עם השנה המסתיימת את הזמן החדש.

כמו תינוק חדש שנולד, ולרוב בני האדם אינו אלא עוד תינוק כמו מיליוני התינוקות הנולדים סביבו, אך להוריו ולמשפחתו הוא עולם מלא וחדש ומיוחד וחד פעמי, כך גם השנה המגיעה אחרי השנה המעוברת, השנה הנולדת באביב, בדיוק בזמנה ולכאורה היא דומה לכל שאר השנים שקדמו לה, יכולה להיות עבורנו עולם מלא וחדש ומיוחד וחד פעמי.